Česko-německá státní hranice, Schengenský prostor,
turistické přeshraniční stezky V Plzeňském
kraji |
Turistické hraniční přechody a Schengenský
prostor - pravidla překračování hranic V rámci Schengenského prostoru,
jehož součástí se k 21.12.2007 stala i Česká republika, jsou pravidla
pro překračování hranic stanovená speciálním předpisem – tzv. Schengenský hraniční kodex. Tím je zaručeno všem
osobám překračovat státní hranice kdykoli a kdekoli. V jeho rámci byly
na hranicích České republiky se sousedními státy odstraněné překážky,
zátarasy a závory bránící plynulému provozu na hraničních přechodech
silničních, železničních, na stezkách pro pěší i cyklisty. Volnost pohybu
osob přes vnitřní hranice Schengenského prostoru
však není absolutní. I po zrušení hraničních kontrol je třeba dbát na
dodržování pravidel vyplývajících z předpisů daného státu, zejména předpisy a
zákony týkající se ochrany přírody a krajiny. Schengen
nijak nemění místní omezení vyplývající z pravidel silničního provozu, ochrany
přírody a krajiny či soukromého majetku. V CHKO Šumava je vstup omezen
do přírodní památky Královský hvozd mezi Ostrým a Jezerní horou. Zakázaný
vstup je do NPR Černé a Čertovo jezero. V I. zónách národního parku a
v národních přírodních rezervacích, přírodních rezervacích a přírodních
památkách v CHKO Šumava a CHKO Český les je pohyb omezen pouze na
značené trasy. Ve styku dvou chráněných lokalit na obou stranách hranice
dochází k jejich scelení. Každý návštěvník je povinen mít u sebe platný
doklad totožnosti, tj. občanský průkaz nebo cestovní pas. Přeshraniční stezky jsou turistickým
značením vzájemně napojené na síť turistických značených tras nebo
komunikačních tras. *** Je třeba však připomenout
zejména mladé generaci turistů, že není tomu dosud tak dávno, co panovala na
hranici jiná pravidla a přechod do sousedního Německa byl znemožněn „železnou
oponou“. Železná opona - Pro občana žijícího ve
svobodné zemi byla "železná opona" těžko pochopitelná. Podél
hranice byly rozmístěny vysoké strážní věže, vzdálené od sebe necelý kilometr
podle viditelnosti. Mezi nimi byly nataženy tři vysoké drátěné ploty na
vrcholu s dráty pod vysokým napětím šest až osm tisíc voltů. Byly zde
přeorány pásy půdy, na některých místech byly bunkry a zakopané tanky s děly.
Izolátory byly posazeny na kůlech. První stěna byla asi metr vysoká z drátěné
síťoviny a nahoře měla dva nebo tři tenké černé dráty na izolátorech sloužící
jako poplašné zařízení. Střední stěna byla asi dva metry vysoká a byla pod
vysokým napětím. Třetí stěna železné opony byla nízká a z drátěné síťoviny.
Sloužila k tomu, aby zabránila zvěři proniknout k elektrické stěně. Na
některých úsecích byla ještě čtvrtá stěna, která měla zabránit průjezdu
těžkým vozidlům. Po celé délce státní
hranice bylo instalováno zařízení s infračervenými reflektory s dosahem až
dvou kilometrů. Voják na strážní věži tak mohl terén pozorovat infračerveným
dalekohledem a viděl krajinu dobře ozářenou. „Zelené gestapo“ tak mělo práci
velmi usnadněnou. |
Doporučená turistické přeshraniční
stezka / okres |
Rozsah provozu |
U Modrého sloupu – Bei den Blaue Seulen / Klatovy (přístupné pouze v období od 15.7. do 15.11) |
P |
Pod Poledníkem – Buchenau / Klatovy (přístupné pouze v období od 15.7. do 15.11) |
P |
Prášily (Gsenget) – Scheuereck / Klatovy |
P,C |
Pod Plesnou - Plesná |
P, L |
Debrník (Ferdinandovo údolí) – Ferdinandsthal /
Klatovy |
P,C,L |
Železná Ruda - Bayer. Eisenstein
/ Klatovy |
P,C,V2), |
Ostrý - Grosser Osser / Klatovy |
P |
Zadní Chalupy – Helmhof
/ Klatovy |
P,C,L |
Fleky – Hofberg /
Klatovy |
P,C,L |
Všeruby
– Eschlkam / Domažlice |
P,C,L |
Všeruby
(Maxov) – Gaishof / Domažlice |
P,C,L |
Starý
Spálenec - Prennet /
Domažlice |
P,C,L |
Ovčí vrch – Hochstrasse
/ Domažlice |
P,C,L |
Pod Třemi znaky – Brombeerriegel
/ Domažlice |
L |
Tři znaky - Drei Wappen / Domažlice |
P,L |
Čerchov – Lehmgrubenweg
/ Domažlice |
P,L |
Nemanice/Lučina – Untergrafenried / Domažlice |
P,C,L |
Rybník – Stadlern /
Domažlice |
P,C,L,V2),JK,KS |
Pleš – Friedrichshäng /
Domažlice |
P,C,L,V2),JK,KS |
Přední Zahájí – Waldheim
/ Tachov |
P,C,L,V2),JK,KS |
Křížový Kámen – Kreuzstein
/ Tachov |
P,C,L,V2),JK,KS
|
Branka – Hermannsreuth
/ Tachov |
P,C,L,JK |
Žďár – Griesbach /
Tachov |
P,C,L,V2),
jk,ks |
Význam zkratek
použitých v seznamu - rozsah
provozu:
2) Vozíky pro tělesně
postižené se spalovacími motory nejsou dovoleny Další informace: http://www.npsumava.cz/cz/1549/sekce/prechodova-mista |
||||||
Pro KČT Plzeňského kraje
připravuje Jiří Mareš, aktualizace 31.
prosince 2011, trasy@centrum.cz |