Sté výročí prvního lyžařského přejezdu Šumavy *** První lyžařský přejezd
Šumavy provedla pětičlenná skupina členů pražského odboru KČT ve dnech 7. až
9. března 1909 ze Želnavy do Prášil. Zprávu o tom uveřejnili
v Časopisu Turistů v roce 1910. Je to četba zajímavá a
poučná. Podívejme se na jejich výkon dnešníma očima. |
|
|
|
Volba
trasy * Plánovaná trasa byla stanovena velmi odvážně: Želnava – Nová Pec – Plešné
jezero – Plechý – Třístoličník – Nové Údolí – České
Žleby – Strážný (nocleh). Druhý den Knížecí Pláně – Bučina – Siebensteinkopf – Pramen Vltavy – Mokrůvka
– Luzný – Březník – Blatný vrch – Roklan – Javoří Pila (nocleh). Třetí den přes Poledník do
Prášil. Tedy zhruba 2x Počasí
a sníh * V článku se nijak zvlášť neuvádí. Bylo
zřejmě jasno, při inverzi (z vrcholů vidět Alpy), takže velké teplotní
rozdíly. Několikrát se zmiňuje velké množství sněhu – 3m, ale byl dobře
slehlý: na fotografiích je stopa hluboká jen asi Volba
termínu * Při volbě termínu je třeba se rozhodnout, čemu
dát přednost, zda delšímu dni nebo lepšímu sněhu. Tehdy se rozhodli pro delší
den, měli ovšem stálé problémy s mazáním. Dřevěné skluznice nějak
impregnované, pár tehdy dostupných vosků, při podkluzování řemínky kolem lyží
nebo kousek tulení kůže, to bylo vše. Přitom ráno byl silný mráz, přes den
tálo. První dva dny proto dojížděli za
tmy, po 12 až 14 hodinách. Večer bylo dobře vidět, neboť byl úplněk. Všichni
byli dobří lyžaři: sjezdy s Třístoličníku,
Luzného a Poledníku s těžkým batohem v neupraveném sněhu ani dnes
nejsou pro každého. Výstroj
a výzbroj * Na fotografiích v článku je vidět vybavení na svou dobu moderní.
Lyže kratší, tak asi 210 nebo 220cm, hole tenké, k ramenům, krátké
soukenné kabáty, úzké kalhoty asi doplněné kamašemi nebo ovinovačkami. Boty a
vázání nejsou vidět. Batohy, váha 8 – Orientace
* Šumava
byla tehdy považována za pohoří náročné, cituji „Byli
jsme si vědomi, že nejsme v Krkonoších, kde tyčkování dovede turistu
bezpečně do boudy, a že to nejsou ona souvislá pásma se stráněmi spadajícími
do zalidněných údolí a tím méně pak souvislé pláně, na nichž jen v mlze
a divé sněhové bouři zabloudění je možné. Je to v zimě massa lesů, močálů, sem tam i pralesů, vše vysoce
zasněženo, bez zřejmých cest, místa daleko vzdálená všeho ruchu, jen tu a tam
několik osamělých chýší s pohostinstvím praskrovným...“ Na
některých místech byli již předtím, kde to šlo, využívali místních znalců. (
Ze Želnavy do Českých Žlebů je vedl lesní adjunkt,
z Modravy na Javoří Pilu přes Rokyteckou slať finanční stráž. ). Místní lidé prý nic neznají, jen cestu
do nejbližší vsi. Jinak používali vojenské speciálky 1:75 000. Ty měly
v té době vrstevnice po Ubytování
a stravování * V té době nebyly na Šumavě žádné chaty KČT
ani hotely (vyjma Železnorudska), turistický boom začal
až po válce. Proto „noclehu pro 5 osob nebylo by lze nalézti
mimo větší osady, velmi daleko od sebe vzdálené“. V místech objednaných
noclehů měli zajištěnou i stravu, cestou se museli spolehnout jen na vlastní
zásoby. |
|
Porovnání
s dneškem * Dnes, kdy prakticky nešlápneme mimo strojovou
stopu, je to vyprávění jak ze Sibiře nebo z Aljašky. I tak, přejezd
z Nové Pece do Železné Rudy ( od vlaku k vlaku) by byly dobře
využité 3dny, i s dnešním materiálem a stopami. Ubytovacích možností i
hospod na Šumavě přibylo, lyžařů je všude jako máku, ale putující turista má
stejný problém: sehnat nocleh. Všechno je pro týdenní pobyty, na jednu noc
nelze. Přitom přejezdy různé kvality i obtížnosti dělá každoročně řada skupin
organizovaných i neorganizovaných, nepřetržitě už od r. 1965, kdy pod
hlavičkou MěV ČSTV v Plzni byl uspořádán první
novodobý přejezd, tehdy týdenní, na trase Křemže -
Nýrsko. Nezbývá nic jiného než před
našimi předky hluboce smeknout. Literatura: J.V.Rott, B. Brauner: Lyžemi napříč Šumavou. Časopis Turistů ročník
1910, str. 10 – Připravil a zpracoval: Ing. Jiří Voleník, CSc.; pro web upravil Jiří Mareš |
||