Objekty KČT v Plzeňském kraji |
||||
OBNOVENÁ LÁVKA NA STŘELE POD RABŠTEJNEM - historie a současnost - |
||||
|
||||
Nejprve
malé připomenutí předchozího stavu...
Putovali-li jsme po zelené značce od Mladotic,
Strážiště, Kozičkova Mlýna a Železného Hamru do Rabštejna,
byli jsme v závěru cesty Rabštejnu na dohled postaveni před problém a
přírodní překážku – řeku Střelu. Což o to, v parném létě bylo překonání
vodního toku broděním příjemným intermezzem, ale na jaře při zvýšeném stavu
vody nebo v romanticky sychravém podzimním dnu už bylo brodění
v proudící ledové vodě jen pro otrlé nátury. Mnohému turistovi tváří v
tvář tomuto úkolu naskočila na čele vráska a na zádech husí kůže. Jak dál?
Možnosti byly, jako obvykle, dvě: buďto se vyzout, vykasat nohavice, zatnout
zuby a chladný tok přebrodit anebo postupovat po levém břehu stále dál až ke
starému kamennému mostu ve směru do Žihle. To už ale mohl být vážný zásah do plánu cesty a
jeho časovému rozvržení. Mohlo být, že turista už byl po celodenní cestě
natolik uondán, že vynucená zacházka byla nad jeho síly. Nic nevyřešila ani
zachmuřená tvář či jadrnější výraz na jazyku. Jiné pomoci ani lávky prostě
v dohledu nebylo. A řeka netrpělivě čekala na své přebrodění,
s rozkoší se vlnila, stříkala, pěnila a smála se nám, těšíce se, až nás
pěkně opláchne. Ale i zde platí, milá Střelo, „Kdo se směje naposled, ten se
směje nejlépe“. ...a
nahlédnutí do
historie: Podle
vyprávění dodnes žijících pamětníků nechal dřevěnou lávku asi 500 m pod Rabštejnem postavit hrabě Lažanský
partou zručných tesařů přibližně v roce 1924 – 1925, aby sloužila pro
pěší mezi obcí Rabštejn a Horovým mlýnem. Povozy používaly nedaleký brod.
Lávka nebyla nikdy ničím impregnována a přesto
sloužila veřejnosti téměř 20 let. Po druhé světové válce již byla lávka pro
přechod řeky nepoužitelná. |
Osamělé
pilíře původní lávky čekají na svoje
spojení |
|||
Původní dřevěná lávka sestávala ze dvou částí - pravého pole od
kamenného pilíře přizděného ke skále ke střednímu pilíři v řečišti
(vzdálenost 19,5 m) a levého pole přibližně stejné délky od středního pilíře
k levému pilíři v úrovni horní hranou louky, dnes zarostlým
náletovými dřevinami. Podle zjištěných poznatků není o původní lávce žádné
zmínky ani u vlastníků přilehlých pozemků, ani v archivu v Plasích, ani u Povodí Vltavy. Existuje jen několik fotografií vojáků
z doby II. světové války na lávce. V období 50. - 90. let minulého
století sloužil k překonání toku Střely bezpočet dřevěných lávek
nadivoko budovaných z klád poblíž brodu. Tyto lávky však neměly dlouhou
životnost - odnesla je první velká voda nebo je odstranili vodáci. Přesto
byly tyto lávky trpělivě udržované místními obyvateli, zejména pány Plíškem a
Vorlem. Na
chybějící lávku na trase zajímavé naučné stezky v přírodní rezervaci Rabštejn
bylo neustále poukazováno nejen řadovými turisty a místními obyvateli, ale i
společnostmi Povodí Vltavy, Lesy České republiky i ochranáři přírody.
Neexistence lávky byla vysvětlována nedostatkem finančních prostředků,
liknavostí příslušných úřadu či spíše spojením obého. Věci
se dávají do pohybu:
Prvním pokusem o nápravu bylo jednání v únoru 2001 na MÚ Manětín
iniciovaném Radou životního prostředí OKÚ Plzeň – sever. Žadatelem o obnovu
lávky byla fyzická osoba – obyvatel Rabštejna, který byl ochoten ujmout se
jednání s příslušnými úřady i financování obnovy. Žádný z účastníků
jednání však neprojevil vlastnické nároky a celá iniciativa skončila
vypracováním projektu dřevěné lávky z peněz tehdejšího Okresního úřadu
Plzeň – sever.
Iniciativy se ujímá Klub českých turistů. Na
popud Klubu českých turistů –
značkařský obvod Plzeňsko svolává Krajský úřad Plzeňského kraje – odbor
životního prostředí v lednu 2005 v MÚ Manětín jednání ve věci
„Obnova lávky přes Střelu – naučná stezka Rabštejn“. Jednání se uskutečnila
za účasti dotčených účastníků stavebního řízení s tímto závěrem.: 1) o naučnou stezku, resp. o opravu a zhotovení
nových stojanů + aktualizaci textů a zhotovení nových tabulí se postará
Muzeum a galerie severního Plzeňska v Mariánské Týnici.
2) stavební opravu „hraběcích“ pilířů a
zhotovení ocelové lávky zajistí Klub českých turistů (dále jen KČT), který
bude vlastníkem obnovené lávky. 3) lávka
včetně pilířů bude ve vlastnictví KČT se všemi náležitostmi, tj. zajištění
stavebního povolení, zajištění financování a další nezbytné úkony vyplývající
z povinnosti stavebníka. 4) Předpokládaný termín
dokončení a předání hotové lávky veřejnosti do X/2006 |
||||
Mezi nejaktivnější propagátory
obnovení lávky patří bezesporu místopředseda značkařského obvodu Klubu
českých turistů Plzeňsko pan Jan Frank z Dýšiny |
V roce 2005 se konal čtvrtý ročník
programu Občanská volba Plzeňského
Prazdroje. V tomto ročníku byly rozděleny 3 miliony korun mezi 14
projektů z oblasti zdravotnictví a sociálních služeb, kultury, sportu,
vzdělání a ekologie, které se pro svoji realizaci ucházely o finanční dar.
Cílem této akce byla podpora projektů, které se jevily jako přínosné a
prospěšné pro obyvatele Plzně a blízkého okolí. Podmínkou k výběru
takového projektu bylo zkvalitnění kulturního prostředí, rozvoje sportovních
aktivit, zlepšení životního prostředí nebo rozvoje sociálních služeb a
zdravotních služeb. Celkový přínos a prospěšnost každého ze
68 projektů, které se finanční dar ucházely, byly posuzovány Radou
reprezentantů složenou z představitelů města Plzně, Plzeňského Prazdroje
a dalších významných plzeňských organizací a institucí. Po výzvě uvedené i na
našich webových stránkách KČT Plzeňského kraje měli možnost ti, kterým nebyl
osud lávky lhostejný, reagovat k podpoře projektu obnovy předmětné
turistické lávky. Reakce spočívala v zaslání svého hlasu prostřednictvím
SMS zprávy nebo hlasovacího kupónu. O tom, že výzva k podpoře padla na
úrodnou půdu, svědčí skutečnost, že projekt obnovy turistické lávky
v Rabštejně nad Střelou byl Radou reprezentantů posouzen jako velmi
prospěšný a perspektivní a byl podpořen částkou 150 tisíc korun. |
|||
|
||||
Obnova lávky sestávala z těchto
základních etap: 1. Obnova kamenných
pilířů lávky – původně postavené hrabětem Lažanským v roce 1924 2. Obnova přístupové
pěšiny – od hranice rezervace až k pravému pilíři. 3. Obnova vlastního
tělesa lávky se schodištěm za levým pilířem 4. Doprava a montáž
lávky v rezervaci Typové provedení lávky, které odpovídalo
požadavkům pro NS Rabštejn, byla lávka pod přehradou Hracholusky. Po zvážení
možností a schopností KČT k realizaci stavby bylo rozhodnuto
dodavatelským zajištěním akce pověřit firmu D.S.D. Praktik. Obnovu pilířů
dodavatel objednal u firmy STAVMAN - kamenické práce. Bylo provedeno
vyčištění spár, odstranění mechu, injektáž pilířů, doplnění chybějících
kamenů, vyspárování, uložení kotvících prvků do hlav pilířů a zabetonování.
Uvedené práce byly realizovány v červnu 2005. Obnova turistické pěšiny, která se
v zalesněném svahu ztratila (původně vedla zčásti loukou, dále v lesnatém
svahu cca 3 m nad úrovní louky), byla rozdělena do několika etap. Od pravého
pilíře lávky – v délce cca 61 m - byla pěšina dosypána. Srovnání terénu
v tomto úseku a dosypání pěšiny pro dodavatele provedla firma NOVOPLAN
Beta, s.r.o.. Pro zásyp bylo zapotřebí 21 nákladních
aut materiálu. Dosypání bylo provedeno v na podzim 2005, následné
dorovnání pěšiny po slehnutí materiálu přes zimu bylo dokončeno v květnu
2006. Zbývající část pěšiny až k hranici rezervace byla partou značkařů
vyčištěna od náletových dřevin a křovin. Celý úsek obnovené pěšiny od pravého
pilíře k hranici rezervace je v současné době veden po pozemcích,
které vlastní společnost LESY ČR, správa Plasy a Město Manětín.
K ochraně vložených finančních prostředků do úpravy pěšiny bylo
provedeno geodetické zaměření pěšiny a na Katastrálnim
úřadu v Kralovicích k uvedeným pozemkům
zřízeno „věcné břemeno“ k užívání pěšiny pro turistické účely. |
Součástí
rekonstrukce původního pilíře bylo vyškrábání nesoudržné malty a nové
vyspárování |
|||
|
||||
Hotová
lávka na pozvánce ke slavnostnímu otevření lávky a naučné stezky s logy
finančně participujících institucí |
Celý
projekt musel být pojat jako obnova, neboť současná legislativa neumožňuje
vznik nových staveb nebo trvalou úpravu terénu v rezervaci souhlasem
krajských úřadů, ale pouze souhlasem vlády ČR.
Projekční práce obnovy, resp. nové lávky, projektovala firma D.S.D.
Praktik. Celková délka lávky je 20 m, šířka 1 m, max. dovolené zatížení lávky
je 250 kg/m‘, tedy 4.650 kg spojitého zatížení. Nosná ocelová konstrukce
lávky je tvořena dvěma hlavními nosníky z válcovaného profilu HEA 500. Hlavní nosníky jsou spřaženy
příčníky. Podlaha lávky a stupně schodiště jsou tvořené žárově zinkovanými
podlahovými pororošty. Výškový rozdíl mezi terénem
levého břehu a podlahou lávky řeší schodiště s 16 stupni. Nátěr celé
ocelové konstrukce – mimo pozinkovaných dílů – je proveden polyuretanovou
barvou v odstínu tmavé „plzeňské“ zelené. Celková hmotnost lávky je
8.580 kg. Na obnovu turistické lávky a ostatní
výše popsané činnosti byla s dodavatelem uzavřena smlouva o dílo
s termíny: zahájení prací 15.7.2005 a ukončení díla říjen 2006. |
|||
Celková cena za dílo, tj. realizační dokumentaci, opravu pilířů a
úpravu přístupu, výrobu lávky, dopravu a osazení, obnovu pěšiny byla 961.238,- Kč.
K uvedené částce je nutné přičíst brigádnické práce na odstranění křovin
v trase NS a ostatní v kalkulaci neuvedené náklady (odhadem
55.000.- Kč), opravu stojanů a nové informační desky naučné stezky, které
byly hrazeny z jiného fondu. Nositelem tohoto úkolu bylo Muzeum a
galerie severního Plzeňska v Mariánské Týnici. |
||||
|
||||
Slavnostní otevření obnovené turistické
lávky přes Střelu a naučné stezky v Rabštejně
se konalo v sobotu dne 17. června 2006. Pro účastníky byla zajištěna
kyvadlová doprava smluvním busem ze Žihle,
občerstvení, vystoupení country souboru „Poklop“ a příležitostné razítko do
vandrovní knížky. |
|
|||
Pro KČT Plzeňského kraje, duben 2019.Text Jiří Mareš a Jan Frank, snímky Jan Frank, Jiří Zápotocký a Jiří Mareš